Na czym polega projektowanie logotypu ?

WÓJCIK DESIGN, jak przystało na firmę zajmująca się designem, wie na czym polega właściwe zaprojektowanie logotypu , który będzie wspierał markę (identyfikował markę).Wydawać by się mogło, że to banalna sprawa – ot, rysuneczek z napisem (dobrze wyglądającym) na papierze firmowym, pieczątce, metce. Takie nic, od którego jednak zależy bardzo dużo.
Co tak naprawdę decyduje o tym, czy llogo jest udane?
Jakie cechy są kluczowe dla udanego logo?
Ładne kolory, wymyślne efekty ? Oczywiście, że nie one!
Logo ma zapadać łatwo w pamięć i nieść przesłanie pozytywne, może do tego dojść tylko poprzez uwzględnienie następujących cech:
PROSTOTA
Prostota – im prostszy jest obraz, tym łatwiej go zapamiętać, a więc jest skuteczny.
Prost
projekt logosprawia, że lepiej sprawdza się na małych rozmiarach: wizytówki, papier firmowy, szczegóły nie zacierają się. Proste logo jest szybciej rozpoznawalne przez odbiorców – czytelny logotyp wykorzystujący proste litery drukowane.
Wszystko, co powoduje kontrowersje lub może kogoś obrazić, jedynie utrudni tworzenie tożsamości i ostatecznie zaszkodzi reputacji marki.
PONADCZASOWOŚĆ
Logo musi być ponadczasowe – w ten sposób za jakiś czas nie będzie wyglądało staromodnie.
Logo musi opierać się na prostocie i konturach w czystej postaci, który wywrze trwały efekt na umysły odbiorców. Ponadczasowy styl ilustracji sprawia, że tożsamość staje się niepodatna na przeterminowanie.
WSZECHSTRONNOŚĆ
Logo można zastosować na każdym środku przekazu – ekran/wydruk, małe/duże – i jest czytelne.
PRZESŁANIE
Logo nie może opowiedzieć całej historii marki – to zbyt dużo informacji w pojedynczym obrazie. Może jednak stanowić punkt wyjścia pozwalający przyciągnąć odbiorców i zaprezentować im przesłanie. Logo nie musi opowiadać wszystkiego dokładnie, nie dosłownie, ale może w sposób abstrakcyjny. Podprogowo ma odzwierciedlać przesłanie marki w logo.
WIZERUNEK MARKI
Logo nie jest w stanie osiągnąć wszystkiego, ale może stanowić podstawę dla tożsamości marki i powinno ją wspierać. Styl logo musi być spójny z wizerunkiem marki jako całością, aby nie tworzyć dwóch różnych komunikatów Głównym celem logo jest
identyfikowanie wizualne firmy. Jeśli logo przedsiębiorstwa wygląda tak samo jak logo innej firmy – jest nieudane.
Kopiowanie cudzej pracy (plagiat) nigdy nie jest korzystne.

Gdy weźmie się te wszystkie wymienione powyżej cechy pod uwagę, można przystąpić do tworzenia logo. Po wstępnych szkicach (pomysłach zwizualizowanych), które stanowią etapy wybieramy najlepsze, najciekawsze i najprostsze.

Zazwyczaj robi się kilka wersji żeby było z czego wybrać – w różnych wariantach logotypu i przynajmniej jedną wersję w negatywie. Ważne jest uzasadnienie wyboru uwzględniające: prostotę, ponadczasowość, wszechstronność, przesłanie i wizerunek zarówno w proponowanych ikonach jak i przy użyciu najprostszych fontów.

 

Logo ma dawać poczucie pewności i skuteczności, ma wzbudzać zaufanie i stanowić solidną podstawę działania. Logo nie może być niepoważne, nie może wzbudzać skrajnych uczuć. Logo ma być najprostsze aby zapadło w pamięć. Propozycje logo są zamknięte w łatwym kształcie dostosowanym zarówno do pieczątki, wizytówki, ulotki, czy papieru firmowego. Można zarówno używać całości logo jak również tylko ikony bez logotypu, w zależności od potrzeb.

 

Logo WÓJCIK DESIGN jak widać powyżej, spełnia wszystkie podstawowe cechy. Ikona nawiązuje do projektowania, którym się firma zajmuje. Wystylizowane litery W i D wpisane w koło symbolizujące świat, są same w sobie realizowanym projektem związanym z obliczeniami inżynierskimi oraz pierwszymi literami nazwy: W-WÓJCIK i D- DESIGN. Jest proste i łatwe do zapamiętania. Jest stabilne i wzbudzające zaufanie. Jest profesjonalne i o tym właśnie mówi. Logotyp zawiera nazwę (a użyte fonty informują o tym, że sztuka, wizjonerstwo i fantazja nie jest obca) oraz krótką informację o tym, czym się firma zajmuje – w samo sedno. Całość jest czytelna i ponadczasowa, niesie w sobie przesłanie i jest niepowtarzalna. Dobrze wygląda w każdym rozmiarze jak i na jednolicie kolorowym tle.

Przy projektowaniu logo należy pamiętać również o podstawowych zasadach jego używania ponieważ wszystkie elementy logo stanowią jego całość (znak marki składa się z ikony i logotypu).  Logotyp nie jest fontem opartym na istniejących glifach i nie powinien być odtwarzany z użyciem fontu. Ikona może być w razie potrzeby używana jako samodzielny znak.
Minimalny rozmiar reprodukcji dla znaku marki wynosi standardowo:
45 mm w wydruku lub 165 (szerokość) x 105 (wysokość) pikseli na ekranie.
Dla ochrony statusu marki istotne jest, by jej znak otoczony był odstępem o szerokości odpowiadającej co najmniej wysokości jednej dużej litery z logotypu.
Dla osiągnięcia maksymalnego efektu zalecane jest, aby znak marki używany był na białym tle, lub na tle jednolicie kolorowym.
Znak marki nie powinien być umieszczany koło elementów odciągających uwagę lub na zatłoczonych obrazach tła.
Logo powinno być powielane w wersji podstawowej.
Elementy logo nie powinny być zmieniane względem wytycznych : skala i perspektywa, kolor, ułożenie.

 

Leave your comment