Projekt koncepcyjny kolekcji mebli szkolnych – stanowisko pracy ucznia
Ogólne założenia projektowe

Ergonomia w szkolnej klasie:
1. Krzesła i stoły dostosowane do ciała ucznia.
Nawet najlepsze meble szkolne są tylko tak dobre, jak ich zdolność do dostosowania. Meble szkolne muszą pasować do ucznia, a nie w drugą stronę:
Po pierwsze ważne jest dopasowanie krzesła. Wysokość jest dobrana w taki sposób, że przednia krawędź siedziska odpowiada w przybliżeniu dolnemu przegubowi rzepki w stawie kolanowym. Staw biodrowy jest powyżej stawu kolanowego, obie stopy spoczywają mocno na podłodze. Podczas korzystania z całej głębokości siedziska przednia krawędź nie może naciskać na podudzie. Oparcie pleców powinno wspierać plecy pod łopatkami.
Po drugie dopasowanie wysokości stołu. Patrząc bokiem na stół, ramiona są ustawione pod kątem 90°. Łokcie są teraz od 2 do 3 centymetrów pod spodem przedniej krawędzi stołu.

2. Regulacja wysokości stołu – stopniowa (np. w zakresie rozmiaru 2-7), płynna na sprężynach gazowych ( w zakresie rozmiarów 2-7).
Regulowane stoły i krzesła dobrane do wzrostu ucznia zapewniają podstawowe wymagania ergonomiczne dla zdrowego i twórczego uczenia się zachęcają do dobrej postawy siedzącej.
Co się dzieje, jeśli wysokość blatu nie jest prawidłowo ustawiona? Jeśli blat jest zbyt niski, uczniowie są zmuszani do pracy z pochyloną postawą – ta obciąża dyski kręgosłupa. Jeśli stół jest za wysoki to ramię jest zbyt naprężone przez pracę przy takim stole.

3. Kształt blatu umożliwiający zestawianie pojedynczych stołów, przez co można kształtować swobodnie „przestrzeń edukacyjną” odpowiednią dla danego typu zajęć lekcyjnych, np. dla pracy indywidualnej lub zespołowej, nauki w dużych lub małych grupach, wykonywania prac projektowych itd. Nauka i środowisko nauczania są ściśle ze sobą związane – konieczne jest tworzenie przestrzeni, które pozwalają uczniom na każdą możliwą okazję do samorozwoju.

4. Mobilność mebli konieczna dla łatwej reorganizacji sali lekcyjnej.
Sale lekcyjne nie są już organizowane do użytku mono-funkcjonalnego; zapewniają przestrzeń dla różnicowania nauki. Przestrzenie są alternatywne i mogą być szybko dostosowane do użytku przez różne grupy przy pomocy funkcjonalnych mebli szkolnych – łatwych w ustawianiu/zarządzaniu. Sala lekcyjna nie musi być orientowana w stronę nauczyciela, jako jeden punkt widzenia, a nabiera cech warsztatu.
Sale szkolne, które mogą być łatwo zmienione i uporządkowane, zapewniają różnorodność możliwości dydaktycznych. Warunek – uczniowie i nauczyciel muszą być w stanie przeprowadzić adaptacje i tworzenie nowych konfiguracji w ciągu kilku minut – bez pomocy woźnego szkolnego.

Stworzenie uniwersalnej konstrukcji ograniczy koszty materiału, oprzyrządowania, robocizny i logistyki.

Proponowane rozwiązania:

Wersja A – stanowisko ucznia w wersji podstawowej:

  • w rozmiarach zgodnych z normą PN-EN 1729-1 ( rozmiar 2-7),
  • krzesło z siedziskiem kubełkowym wykonanym ze sklejki profilowanej z niewidocznym od góry mocowaniem do stelaża,
  • stelaż wykonany ze stali czarnej (rura/profil) lakierowanej proszkowo,
  • krzesło do sztaplowania z możliwością zawieszenia na blacie stolika szkolnego,
  • w opcji kształt blatu stolika zapewniający zestawienie stolików w grupy,
  • blat stolika wykonany z płyty meblowej lub w opcji z materiału odpornego na zarysowania (np. HPL jednolity barwnie na wskroś),
  • półka lub kosz pod stolikiem,
  • mobilność stolika w opcji.

Na bazie wersji podstawowej może powstać „ławka szkolna”
Wersja B – stanowisko ucznia ze stolikiem z regulowaną i blokowaną do żądanego rozmiaru wysokością blatu:

  • krzesło w rozmiarach zgodnych z normą PN-EN 1729-1 ( rozmiar 2-7),
  • krzesło z siedziskiem kubełkowym wykonanym ze sklejki profilowanej z niewidocznym od góry mocowaniem do stelaża,
  • stelaż wykonany ze stali czarnej (rura/profil) lakierowanej proszkowo,
  • krzesło do sztaplowania z możliwością zawieszenia na blacie stolika szkolnego,
  • stolik do sztaplowania,
  • w opcji kształt blatu stolika zapewniający zestawienie stolików w grupy,
  • blat stolika wykonany z płyty meblowej lub w opcji z materiału odpornego na zarysowania (np. HPL jednolity barwnie na wskroś),
  • półka lub kosz pod stolikiem,
  • mobilność stolika w opcji.

Wersja B + – stanowisko ucznia ze stolikiem z regulowaną za pomocą sprężyn gazowych wysokością blatu:

  • krzesło w rozmiarach zgodnych z normą PN-EN 1729-1 ( rozmiar 2-7),
  • krzesło z siedziskiem kubełkowym wykonanym ze sklejki profilowanej z niewidocznym od góry mocowaniem do stelaża,
  • stelaż wykonany ze stali czarnej (rura/profil) lakierowanej proszkowo,
  • krzesło do sztaplowania z możliwością zawieszenia na blacie stolika szkolnego,
  • stolik do sztaplowania,
  • w opcji kształt blatu stolika zapewniający zestawienie stolików w grupy,
  • blat stolika wykonany z płyty meblowej lub w opcji z materiału odpornego na zarysowania (np. HPL jednolity barwnie na wskroś),
  • półka lub kosz pod stolikiem,
  • mobilność stolika w opcji.

Projekty zrealizowane na zlecenie IKER

Wzornictwo oraz konstrukcja autorstwa WÓJCIK DESIGN.

ROK
2015